Artikel

De regiotoeslag voor gas verandert per 2020


Zakelijke energie voor ondernemers en bedrijven. Je zou er hele woordenboeken over kunnen schrijven... Want er zijn nogal wat verwarrende begrippen in omloop. Laten we eens beginnen met ‘regiotoeslag voor gas’ – of heet het nu ‘landelijke transportkosten’? Vanaf 1 januari 2020 verandert de regiotoeslag: de tarieven worden aangepast. Wat er precies verandert, leggen we in het kort aan je uit. En als we dan toch bezig zijn, vertellen we ook waarom de term ‘regiotoeslag’ niet klopt.

Wat is regiotoeslag gas?
In Nederland zijn er momenteel 666 gasontvangstations. De Gasunie Transport Services (GTS) heft toeslag voor het landelijke transport van gas tot aan het gasontvangststation bij jou in de buurt. Jij betaalt deze ‘regiotoeslag’ aan je energieleverancier en je energieleverancier betaalt deze weer aan de GTS. Kort samengevat: hoe verder jouw bedrijf van het Groningse aardgasveld Slochteren verwijderd is, hoe meer je betaalt voor het landelijke transport van gas.

De tien gasregio’s bestaan niet meer
In het verleden was Nederland verdeeld in tien ‘gasregio’s’, waarbij ondernemers in de meest zuidelijke regio meer toeslag betaalden dan bedrijven in het noorden. Blijkbaar waren al die verschillende gasontvangstations met aparte richtingen te ingewikkeld, waardoor ze alles op een hoop gooiden en onderverdeelden in tien verschillende gebieden. Zo ontstonden er tien verschillende GTS-tarieven. Echter, sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004, bestaan die tien regio’s niet meer. Waarom hebben we het dan nog over ‘regiotoeslag’?

Regiotoeslag = landelijke transportkosten
Het idee van tien regio’s én het begrip ‘regiotoeslag’ wordt onterecht in stand gehouden door de energiemarkt: van energieleveranciers tot aan de ACM. Als ondernemer hoor je het tarief te betalen van één van de 666 gasontvangststations: het station waarop jouw wijk, buurt of plaats is aangesloten. Dat is overigens niet per se het station dat het dichtst bij jouw bedrijf in de buurt staat. De term ‘regiotoeslag’ is dus feitelijk onjuist. Daarom noemen wíj deze toeslag zoals het is: landelijke transportkosten. De GTS gaat immers over het landelijke gastransport. Energieleveranciers mogen - onder toezicht van de ACM – zelf de hoogte van landelijke transportkosten bepalen, waardoor deze bedragen sterk verschillen tussen leveranciers.

Nieuwe tarieven landelijke transportkosten
Vanaf 1 januari 2020 veranderen de landelijke transportkosten: de 666 GTS-tarieven worden vervangen door één ‘postzegeltarief’; de kosten worden voor iedereen gelijk. Waar jouw bedrijf in Nederland staat, maakt dus niets meer uit. Deze verandering komt voort uit de Europese wetgeving en het daaropvolgende besluit van de Autoriteit Consument en Markt‎ (ACM) op 11 december 2018.

De landelijke transportkosten stijgen
Omdat er gekozen is voor een landelijk gemiddelde per ‘gasprofielcategorie’, stijgen de kosten het meest voor gasgebruikers in het Noorden. Naast het nieuwe tarief, stijgen de landelijke transportkosten ook nog eens gemiddeld met 8,6%. Niet alleen vanwege het postzegeltarief dus, maar ook omdat de GTS van 2017 tot en met 2019 meer inkomsten mocht behalen dan eerder bepaald door de ACM. Dit verschil wordt verrekend in de nieuwe tarieven.

Let op: ook al komt er in 2020 één GTS-tarief voor iedereen, de landelijke transportkosten kunnen per energieleverancier blijven verschillen. Energiebedrijven mogen de hoogte van de landelijke transportkosten immers zelf bepalen. Sommige houden hiervoor gewoon het postzegeltarief aan, andere verwerken er ‘extra’ kosten in of bieden een totaalprijs voor gas (inclusief landelijke transportkosten).

Landelijke transportkosten blijven stijgen
Wij denken dat het nieuwe postzegeltarief de komende jaren steeds verder omhooggaat. Het gevolg van het ‘ontmoedigingsbeleid’ voor aardgas en een andere verhouding tussen zogeheten ‘entry-exit-kosten’ (kosten voor het fysiek inbrengen en uithalen van aardgas in het leidingnet). Dit betekent dat de eindverbruiker, jij als ondernemer, steeds meer gaat betalen aan landelijke transportkosten. Als iedereen van het gas af moet, worden de kosten sowieso hoger: hoe minder de leidingen worden gebruikt, hoe meer onderhoud er nodig is. En als de leidingen minder worden gebruikt voor aardgas, gaat men deze voor andere doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld meer waterstof en meer inmenging van groen gas. Echter, dat is heel iets anders dan normaal aardgas. Zodoende moet het netwerk worden geüpdatet en voor die innovaties gaat ook de eindgebruiker betalen.

Een zakelijke tip
Als gas een belangrijke component blijft binnen je bedrijfsvoering, is het nu de tijd om te handelen. De gasprijs staat op dit moment laag. Zo kun je (over meerdere jaren) invloed uitoefenen op een van de weinige onderdelen van jouw energierekening waar je wel iets aan kunt doen: de prijs per Nm3. Gulf Gas + Power levert uitsluitend aan ondernemingen en staat steevast in de top 3 qua scherpste prijzen voor gas en elektriciteit. En wat betreft de landelijke transportkosten: wij rekenen het nieuwe postzegeltarief 1:1 aan jou door, zonder ‘extra’ kosten, en we verstoppen landelijke transportkosten ook niet in de leveringskosten. Zo weet jij precies wat je betaalt. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. We kijken graag wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Vorige Verder
Gerelateerd