Artikel

Interview met Wendy (Channel Manager): “Een verlenging van een klantcontract is voor mij echt een cadeautje.”


Wendy werkt sinds mei 2017 als Channel Manager bij Gulf Gas + Power. Leuk weetje: zij was het allereerste personeelslid. Wendy zorgt ervoor dat de samenwerking met tussenpersonen optimaal verloopt. Nou ja… onder andere dan. Want met haar enthousiasme, kennis en ervaring zorgt ze er vooral voor dat Gulf Gas + Power succesvol draait. Hoe dat er precies uitziet in de praktijk? Wendy vertelt je graag meer over haar functie!

Waarom heeft Gulf Gas + Power voor jou gekozen?
“Ik heb bij het vorige energiebedrijf waar ik heb gewerkt, DELTA (tegenwoordig PZEM), tien jaar gewerkt. Daar heb ik verschillende functies mogen vervullen, maar bijvoorbeeld ook een reorganisatie mee opgezet. Samen met Michel (medeoprichter Gulf Gas + Power). Hij was destijds verantwoordelijk voor de trade- en verkoopafdeling. Dat was natuurlijk een hele mooie basis voor Gulf Gas + Power, omdat we daar al veel kennis en ervaring hebben opgedaan. Daarbij ben ik altijd nauw betrokken geweest bij de markt en de klant. Ik had dan ook goed voor ogen wat de behoefte is in de zakelijke markt, waar andere leveranciers het laten liggen en waar wij ons heel mooi in kunnen onderscheiden.”

Waarom heb jij gekozen voor Gulf Gas + Power?
“Ik heb voor Gulf Gas + Power gekozen, omdat ik zag wat de oprichters graag wilden bereiken met Gulf Gas + Power: laten zien aan de markt en aan de klant dat het ook anders kan. Want dat je je als energieleverancier anders kan profileren in de markt, daar was ik van overtuigd. Wat wij doen is zakelijke energie leveren, maar dan op een slimmere, makkelijkere manier. We zijn transparant en snel bereikbaar. Het mooie is dat ik iets kon doen met al die ideeën die ik ooit heb gehad, omdat je niets te maken hebt met oude processen en systemen. Je begint op nul. Bijvoorbeeld hoe contracten en facturen eruit horen te zien; daar geen boekwerk van maken maar één pagina, duidelijk en overzichtelijk, hoe de klant het graag wil. Het is een hele leuke uitdaging om met een deskundig team een succesvol bedrijf neer te mogen zetten.”

Wat is jouw specialisme?
“Ik ben Channel Manager. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de verkoop via een tussenpersoon. Dat kan een adviseur, een intermediair of een consultant zijn. Daarnaast verbeter en optimaliseer ik de processen. Doordat ik met de klant én de intermediair in gesprek ben, kan ik ervoor zorgen dat de behoeftes zo goed mogelijk op elkaar afgestemd worden. Daar ben ik continu mee bezig. Heeft de klant nog wensen? Heeft de klant feedback voor ons? Kunnen er dingen beter? Als ik die verbeteringen kan doorvoeren in ons proces, doe ik dat zeker. We zijn er echt voor de zakelijke markt, dus ik focus me op hun energiebehoeftes. Tot slot heb ik samen met Michel het salesteam samengesteld. Dat draait heel goed en ik vind het ontzettend leuk om mijn kennis en ervaring te delen, nieuwe collega’s op te leiden, te coachen en te helpen om samen succesvol te zijn.”

Wat is het grootste verschil tussen jouw huidige baan en vorige baan?
“Gulf Gas + Power is echt een ‘onderneming’, ideeën worden daadwerkelijk omgezet in acties. Dat was bij mijn vorige werk niet zo. Het grootste verschil is dat de lijnen nu heel kort zijn. Bij mijn vorige baan moest ik door heel veel lagen voordat ik akkoord kreeg. We zijn een hele platte organisatie: je kan makkelijk dingen met elkaar afstemmen, je kan snel een antwoord krijgen op je vraag en we zijn erg flexibel. Het is een kleine organisatie maar eigenlijk ook heel groot. Dat komt omdat alles geautomatiseerd is. Daardoor kunnen wij snel schakelen en snel tot een besluit komen. Dat is de kracht van Gulf Gas + Power.”

Is er veel veranderd sinds je bij Gulf Gas + Power werkt? 
“Ik werk hier vanaf het begin, dus ik heb het bedrijf zien groeien. Er zijn collega’s bij gekomen natuurlijk. Wat heel mooi is om te zien, is dat we een team zijn zoals we het ooit voor ogen hadden. Ondanks de groei zijn we namelijk een klein, hecht team gebleven. Je zorgt er samen voor dat het bedrijf succesvol blijft draaien, je vult elkaar aan vanuit je kennis en ervaring en je gaat er met z’n allen voor. Het is gaaf om na tweeënhalf jaar nog steeds in zo’n fijn team te werken.’’

Wanneer krijgt een werkdag van jou een 10+?
“Voor mij is een werkdag geslaagd wanneer we als team een mooie prestatie hebben neergezet waarbij de klant ook heel tevreden is. Een verlenging van een klantcontract is voor mij pas echt een cadeautje. Dat betekent dat we het goed hebben gedaan, dat de klant tevreden is, want hij of zij wil bij ons blijven. En daar ga ik voor: een langdurige relatie met de klant.”

Wat is jouw hoogtepunt bij Gulf Gas + Power?
“Ik heb meerdere hoogtepunten bereikt, omdat het een hele mooie reis is geweest van de start tot waar we nu staan. Het leuke is dat de hoogtepunten elkaar op blijven volgen. Natuurlijk was het een hoogtepunt toen we live gingen, toen we echt tegen de wereld konden zeggen dat wij bestaan. Daar is  maanden naartoe geleefd, en uiteindelijk besta je dan en moet je het ook waar gaan maken. Als dat lukt, als je kan laten zien aan de klant dat jij die zakelijke energieleverancier bent met kennis en ervaring, hem of haar daadwerkelijk kan helpen en dat de klant dat ook ziet: dat is prachtig. Alle hoogtepunten worden ook met elkaar gevierd en dat is heel gaaf.”

Een van de waarden van Gulf Gas + Power is passie, merk je daar iets van bij je collega’s? 
“Voor mij is passie dat wat je doet met je werk, echt van binnenuit komt. Dus je zit niet aan tafel een gesprek met een klant te voeren omdat het je baan is, maar je bent in gesprek omdat je die klant écht wil helpen. Jij bent degene met kennis en ervaring, dat is voor mij passie. Iedereen binnen het bedrijf heeft passie voor zijn of haar vakgebied. Dat merk je als er vragen zijn of als er dingen moeten worden opgelost; iedereen werkt met zo veel overtuiging aan zijn of haar job. Er heerst een hele positieve sfeer binnen ons bedrijf: we kunnen samen heel hard lachen, maar ook samen heel hard werken. Uiteindelijk hebben we maar één doel: van Gulf Gas + Power een nog groter succes maken. En dat lukt alleen als je dat met elkaar, met passie doet.”

Heb je nog een vraag voor… Simone (collega)?
“Wat is het meest bijzondere verzoek van een klant wat je bij is gebleven?”

Benieuwd naar Simones antwoord? Blijf ons volgen! De komende maanden vertelt iedereen van Gulf Gas + Power iets over zijn of haar baan. P.S. Hou ook onze website in de gaten voor openstaande vacatures.

Vorige Verder
Gerelateerd